The Spohr Society of the United States of America

Louis Spohr was a Honorary Member of the Philharmonic Society, New York:
"This certifies that Dr. Louis Spohr was elected an Honorary Member of the Philharmonic Society, New York
on this Thirty first day of January 1846.
Given under our hands and seal this Twenty sixth day of May 1846.
Seven signatures (among others): Ureli C. Hill, Alfred Boucher, George Loders, H. C. Timm.
A student of Louis Spohr in Kassel from 1836-38, the American violinist and conductor
Ureli Corelli Hill (1802-1875) was the founder and first President of Philharmonic Society, New York, in 1842
(today: the New York Philharmonic Orchestra). Hill invited both Spohr and Mendelssohn to conduct,
however neither of them could accept, sending letters of acknowledgement instead.
Both were later made honorary members of the Philharmonic.



Charles Baugniet: L’ANALYSE. Berlioz and his friends 1853.
Souvenir of the Musical Union (Ninth Season). From left to right:
Bazzani, H. Blagrov, Goffrié, J. Blumenthal, Henri Vieuxtemps (with his violin), Lazarus, S. Pratten, Jarrett,
Ferdinand Hiller, Barret, Baumann, Peter J. Lindpaintner,
Louis Spohr (with his musical score), Molique, Hector Berlioz, John Ella (standing behind Berlioz).
Lithograph of musicians who took part in the concerts of John Ella's Musical Union during the 1853 season.

John Ella (1802-1888)

Ella was a violinist and music critic who wrote for the Morning Post, The Athenæum and The Musical World.
His major contribution to the musical world of 19th century London was in his capacity as the founder and director
of the Musical Union, a society dedicated to the performance of chamber and instrumental music to the highest standards.
The above lithograph, which shows Ella in 1851, is by Charles Baugniet, and is reproduced here courtesy of  Mr. Raymond E. O. Ella.
________________________________________________________________________________________________________________________


Ludwig van Beethoven dedicated his Canon for 3 voices "Kurz ist der Schmerz" WoO 166
 (words by Friedrich Schiller from his tragedy "Die Jungfrau von Orleans")
to his friend Louis Spohr who was at this time Music Director in Vienna (1813-1815)
at the "Theater an der Wien". The dedication date: March 3, 1815.

______________________________________________________________________________________________

     
The Spohr Society of the United States of America

Founded in 2008 by Prof. Susan Owen-Leinert & Michael Leinert, Memphis TN. 

To become a member of the Spohr Society
please download the pdf file and sent it back to us.

Membership Spohr Society engl..pdf
Um Mitglied der Spohr Society zu werden, bitte die pdf Datei
herunterladen und an uns schicken.
Mitgliedschaft Spohr Society Version dt..pdf

__________________________________________________________________________________________

      Louis Spohr Symposium in Braunschweig:
"Musik und Politik"
October 11, 2014  10:30 am - 6:00 pm
Haus der Wissenschaft , Pockelstraße 11
D-38106 Braunschweig

A concert with chamber music follows at 8:00 pm:
Roter Saal, Schlossplatz 1, D-38100 Braunschweig
The STERN TRIO plays works by
Robert Schumann, Louis Spohr, Felix Mendelssohn-Bartholdy


For more information click to: www.braunschweig.de/spohr
_______________________________________________________

„Seid mir gegrüßt, ihr theuren Hallen“
Eine Entdeckungsreise durch Louis Spohrs vergessene Opern
Vortrag mit musikalischen Beispielen von Prof. Susan Owen-Leinert
und Michael Leinert

Dienstag, 11. November 2014,  19:30 Uhr .
Braunschweig, Städtisches Museum.
 

Eine Veranstaltung der Braunschweigischen Louis Spohr Gesellschaft e.V. 
Weitere Veranstaltungsorte sind in der Planung.

Zehn Opern hat er komponiert. Sie werden von Hexen und Zauberern,
Kreuzrittern und Berggeistern, Liebespaaren und Intriganten,
Eulenköniginnen und Alchimisten bevölkert.
In längst vergangene Zeiten und sagenumwobene
Landschaften, nach Indien, Spanien, Flandern, Deutschland, Italien und in die
Türkei führt uns diese Opern-Entdeckungsreise
mit dem Komponisten Louis Spohr.
Er wird begleitet von namhaften Sängern, Orchestern und Dirigenten,
mit zahlreichen musikalischen Beispielen.

In seinen Opern werden oftmals brisante Themen behandelt, wie zum Beispiel in „Jessonda“
das Thema der Witwenverbrennung in Indien.
Der Vortrag über Spohrs Musiktheater beleuchtet zugleich ein vergessenes Kapitel
der Operngeschichte:
der Komponist kann – neben Carl Maria von Weber –
zweifellos als ein wichtiger Wegbereiter des romantischen Musikdramas bezeichnet werden.
„Die Oper ist völlig irrational und dem Urquell des Theaters am nächsten“
hat Gustav Gründgens einmal gesagt. Voltaire aber hat spottend formuliert:
„Was zu albern ist, um gesprochen zu werden, das lässt man singen!“

Sich mit Inhalt und Form der Oper, diesem „unmöglichen Kunstwerk“,
auseinander zu setzen, war für Louis Spohr stets eine Herausforderung,
der er sich selbstkritisch,
zugleich aber auch mit großer Lust und Intensität, gestellt hat.



Louis Spohr FAUST 1852 London, Royal Italian Opera Covent Garden.

“Seid mir gegrüßt, ihr theuren Hallen“

An expedition through the forgotten operas of Louis Spohr

Lecture with musical examples by Prof. Susan Owen-Leinert and Michael Leinert

Tuesday, November 11, 2014, 7:30 pm
City Museum of Braunschweig, Germany. An event of the Louis Spohr Society of Braunschweig.

He composed ten operas. Witches and sorcerers, crusaders and mountain spirits, lovers and schemers,
owl-queens and alchemists are among the characters brought to life.
From days of long ago, on landscapes steeped in legend,
to India, Spain, Flanders, Germany, Italy and Turkey, we are guided on this expedition
of operas by the composer Louis Spohr.
Accompanied by famous singers, orchestras and conductors, numerous musical examples
will be presented.
Often his operas deal with controversial subjects, such as for example in “Jessonda“
the issue of widow-burning in India.
The lecture about Spohr’s music theater illuminates at the same time
a forgotten portion of opera history:
the composer, along side Carl Maria von Weber,
can be designated without a doubt,
an innovator of the Romantic music drama.

“Opera is completely absurd but closest to the fountainhead of Theater“
Gustav Gründgens once said. Voltaire however, scoffed
“That what is too ludicrous to speak, let one then sing it!“

To delve into the content and form of opera, this “impossible art”,
was always a challenge for Louis Spohr, who although self-critical,
met the challenge with great passion and intensity.

 _________________________________________________________________________

Two new Spohr CDs  are now available!

Ivor Bolton conducts Spohr's famous oratorio!
________________________________________


The first complete recording on CD:

The Fall of Babylon   Der Fall Babylons
WoO 63 (Oratorio 1839/40) - 2 CDs
·  Label: Coviello, DDD, 2013   ·  Order No. : 4168910
·  Date of release: April 4, 2014
on the occasion of Louis Spohr’s  230th  birthday on April 5, 2014.
_______________________________________________________

 LOUIS SPOHR IN NEW YORK  

 Friday, September 27th, 2013, 2:30 pm - 4:00 pm
 Bruno Walter Auditorium
The New York Public Library for the Performing Arts

Amsterdam Ave. and 65th St. entrance


Prof. Susan Owen-Leinert gave
a lecture presentation with musical examples:
> A Forgotten Master - the  romantic composer Louis Spohr <
http://www.nypl.org/events/programs/2013/09/27 louis-spohr


FEEDBACK

Valerie Girard, New York
Works at Private Voice Studio - Opera & Concert Soloist
Was a wonderful and interesting presentation. Thank you!

George Boziwick, Chief, Music Division
The New York Public Library for the Performing Arts
40 Lincoln Center Plaza, New York, NY 10023-7498

It was a pleasure to meet you both and to host such a terrific program.
I too received great feedback from members of the audience.

Hermann Leptz, New York
Current Archivist and Historian of Manhattan School of Music.
Former assistant archivist of the New York Philharmonic.
Editor of Moravian music. Lyric Baritone. Conductor.
"It was truly a pleasure to meet you both and hear that wonderful lecture on Louis Spohr.
You must come back again and go into detail on his life and impact on other composers." 


Recently received in West Palm Beach, Florida, the news of the successful publication
has grown in popularity. Following the lectures that the editors Susan Owen-Leinert & Michael Leinert
 have presented in various German cities, they are excited to be invited
to speak about this important German Romantic composer now in the United States.
_________________________________________________________________



The famous harpist Dorette Spohr (born: Scheidler)
* 2. Dez. 1787 in Gotha, † 20. Nov. 1834 in Kassel.
Painting by Carl Gottlob Schmeidler (1772-1838)

 _____________________________________

More about our

Spohr Lecture
Tuesday, October 16, 2012
Städtisches Museum in Braunschweig, Germany.
___________________________________________


The First Complete Edition of  Spohr's  Lieder (12 vols.)
    for one or two voices and piano,
 
edited by
Prof. Susan Owen-Leinert
www.dohr.de/autor/owen-leinert.htm
and Michael Leinert  www.dohr.de/autor/leinert.htm
           
Publisher:  Verlag Christoph Dohr, Cologne.
           
www.dohr.de/autor/spohr.htm

  
   

      • •  The complete edition in 12 vols. with 111 songs is now available • • •   
                                                 
The contents of the complete edition (12 Vols.) as pdf file                                                  
        

Vol. 6: Sechs deutsche Lieder op. 103 (Sopran, Klarinette, Piano).
Partitur mit beiliegender Klarinetten-Stimme. E.D. 29956
Now available: alternative with violin part E.D. 12610

_________________________________________________________________
DIE TONKUNST ·
Magazin für klassische Musik und Musikwissenschaft
Redaktion: Hochschule für Musik FRANZ LISZT Weimar
Institut für Musikwissenschaft Weimar-Jena


Enthusiastic review by  Ferdinand von Bothmer on page 273-275
about the SPOHR LIED EDITION in 12 vols.
DIE TONKUNST_Review_Spohr_Liededition.pdf

Translated from the German, highlights of this lengthy review are summarized below.

“The inspiring introductions, concise in their content and writing style are impressive and detailed […]
including important literary facts that are helpful to the singer.”

“The prefaces contain information of superior worth about each individual song.”
“Among such professional publications currently printed,
this edition is truly a most magnificent example supplying pertinent information
in a scholarly correct, easy to understand and refreshingly lively manner.”

___________________________________________________

  Review of the first complete SPOHR LIED EDITION (12 vols.)
in the British music magazine THE SINGER June/July 2011

 

   "An example of the efforts made to rehabilitate
Spohr is a new first scholarly Lied Edition....
   more than 100 songs are included...
the critical commentary on each number is excellent".

_______________________________________________

Review by Sue Anderson,
editor of the British AOTOS Journal SINGING
The Association of Teachers of Singing.  Issue 63 Autumn 2012

 

Mit steigender Leidenschaft, wehmütig …
Romantische Literatur für Singstimmen und Klavier

                                                                  Rezension in der Neuen Musikzeitung 5/2012

Louis Spohr (1784–1859): Lied Edition. Gesamtausgabe der ein- und zweistimmigen Lieder in 12 Bänden,
Band 1, Deutsche Lieder op. 25 & op. 37,
Edition Dohr 29951 ISMN M-2020-1951-1; Band 11, Einzellieder II;
Edition Dohr 29961,
ISMN M-2020-1961-0, herausgegeben von Susan Owen-Leinert und Michael Leinert, Memphis/Tennessee

Louis Spohrs Klavierlied-Repertoire umfasst derzeit eine Sammlung von 105 Liedern, ohne Berücksichtigung seines Frühwerks.
Aus damaliger Sicht stilistisch experimentell, ist es von großartiger Vielfalt und Ideenreichtum geprägt. Leider verlor die Internationale
Louis Spohr Gesellschaft e.V. ihren gesamten Nachlass durch Konfiszierung im Jahr 1933. Nun sind dankenswerterweise etliche der in der
früheren Gesamtausgabe des Louis Spohr-Forschers Clive Brown nicht enthaltenen Lieder wieder aus der Versenkung ausgegraben und
zum ersten Mal in der vorliegenden zwölfbändigen Ausgabe abgedruckt worden. Spohrs erstes gedrucktes Liederheft mit insgesamt
sechs Liedern op. 25 entstand im Jahr 1809 in Gotha. Sie sind mit einer Widmung an die Sängerin, Schauspielerin und Mätresse von
Carl August von Weimar, „der Frau von Heigendorf geb. Jagemann in Weimar ergebenst zugeeignet“ und, von ihr protegiert, in Hamburg
bei Böhme erschienen. Im 1. Band dieser Edition sind Opus 25 und weitere sechs deutsche Lieder op. 37 vom Entstehungsjahr 1815 enthalten.
Auf das „Wiegenlied“ op. 25,1 mit nachgetragenem sowie op. 37,4, einem Lied mit englischsprachigem Text ist im Anhang hingewiesen.
Gedichte von unterschiedlicher poetischer Qualität beflügelten Spohrs Phantasie zu hintergründig qualitätvoller Tondichtung. Vom einfachen
Kinderwiegenlied bis hin zur vollendeten Kunstform scheint einfühlsamer Sprachduktus, Semantik und daraus sich entwickelnde musikalische
Gestik der Fokus allen strukturellen kompositorischen Denkens zu sein. Exakte Tempoangaben sowie auch Vortragsangaben wie zum
Beispiel „mit steigender Leidenschaft, wehmütig, erste Bewegung“ haben nicht nur Hinweischarakter. Einigen wenigen Gesängen sind
Soloinstrumente beigegeben: Klarinette, Horn oder Harfe. Die jedem einzelnen der zwölf Bände vorangestellten allgemeinen Hinweise zur
Edition, Vorwort und der kritische Bericht (Deutsch und Englisch) tragen erheblich zum Werkverständnis bei, nicht zuletzt die ausführlichen
Liedkommentare. Der Blickwinkel auf Leben und Werk Louis Spohrs erhält mit dieser Gesamtausgabe neue Justierung, eine neue Farbe.

                                                                                                                                                                       Johanna Erbacher-Binder

The largest German music magazine, “neue musik zeitung”
wrote a detailed, positive review in the May, 2012 issue about the first complete Louis Spohr Lied edition.
Johanna Erbacher-Binder describes Spohr’s Lied compositions as “magnificent”, “versatile” and “rich with ideas”.
Concerning the edition by Susan Owen-Leinert and Michael Leinert she praises the prefaces, 
critical report and the detailed commentary as being “very insightful”.
Her conclusion: “With this complete edition, the life and work of Louis Spohr receive a new point of intere
st, a new color."
_____________________________________________________________________________________________________________

SPOHR - DISCOGRAPHY
withVideo Clips

Braunschweigische Louis-Spohr-Gesellschaft

Matthias Stanze, Präsident

Spohr-Museum Kassel
Dr. Karl-Traugott Goldbach

Internationale Louis Spohr Gesellschaft Kassel


www.louisspohr.de 
Förderverein Louis-Spohr-Stiftung e.V.

Dr. Lorenz B. F. Becker

The Spohr Society of Great Britain
Keith Warsop, Chris Tutt


Louis Spohr 1824 in Cassel.
Painting by the Swiss artist Johann August Nahl (1752-1825)

More about SPOHR, his life, his works,
Discography, Video Clips etc.

Links 

HNA_Spohr_Germ-Engl..pdf
Article in the Kassel newspaper HNA, October 17, 2011
"Großtat für den Meister - Great Feat for the Master"
Susan Owen-Leinert and Michael Leinert presented the first complete & critical Edition of
Louis Spohr’s Lieder in Kassel's SPOHR MUSEUM, Germany.

Spohr's_Vocalise?
Did Louis Spohr composed a "vocalise"?
_______________________________________________________

_________________________The Spohr Society of the United States of America_______________




 Prof. Susan Owen-Leinert, President
 Michael Leinert
 P O Box 11508
 Memphis, TN 38111  USA

 Email:

 SpohrSocietyUSA@aol.com  
 MLeinert42@aol.com
 
Phone: 901 678 4082

                                                                
                                                               
Academic consultant:
Dr. Wolfram Boder  Herkulesstr.31  
 D-34119 Kassel, Germany 
                                                                    WolfBoder@t-online.de                                                                        
                                                                                          
Our Office in Germany: 
Cornelia Krueger-Crull

Waldingstr.46
 D - 22391 Hamburg
 Email: corneliakrueger@gmx.de
_____________________________

Webmaster: Susan Owen-Leinert 
 
Last update: September 9, 2014

Back to www.owen-leinert.com